امروز : جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۳ تا ۱۹ دي ماه ۱۳۹۵ – شماره ۵۷


 افت قابل‌توجه ارزش دلار تمرکز فعالان بازارهای مالی را در این هفته به خود معطوف کرد و باعث رشد ارزش طلا شد، اما اعلام آمارهای امیدوارکننده از اشتغال امریکا و انتشار صورت‌جلسه بانک فدرال که نشانگر احتمال کندتر شدن سرعت افزایش نرخ بهره بود، باعث تقویت سهام و دلار در اواخر هفته شد. کاهش قابل‌توجه ذخایر نفت امریکا نیز سبب رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی شد.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا در این روز به‌مناسبت سال نو میلادی تعطیل بودند. بازارهای سهام اروپا در سال 2016 همان‌طور که استراتژیست‌ها برآورد کرده بودند پیش رفت و سرمایه‌گذاران در این سال متضرّر شدند. در اولین روز معاملاتی سال 2017 بازارهای سهام اروپا به‌دلیل رشد بخش بانکی ایتالیا و همچنین اعلام امیدوارکننده داده‌های اقتصادی این کشور که نشانگر افزایش قدرت اقتصادی‌اش می‌باشد رشدکردند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 به میزان 0/5درصد رشد کرد و در سطح 363/18 به کار خود پایان داد. بازار سهام بریتانیا به‌مناسبت سال نو میلادی تعطیل بود. بازارهای سهام ایالات‌متحده نیز در این روز به‌مناسبت سال نو میلادی تعطیل بودند.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیایی به‌رغم وجود نگرانی‌ها در رابطه با خروج سرمایه از چین و همچنین به‌دلیل پایان یافتن مشارکت دولت اندونزی با شرکت جی.پی.مورگان، با رشد قابل‌توجه‌ای به کار خود در این روز پایان دادند. ارزش یوان چین در مقابل دلار امریکا 0/2درصد تضعیف شد و به نفع شرکت‌هایی شد که محصولات خود را صادر می‌کنند. در همین راستا، شاخص اس.اند.پی استرالیا 1/2درصد، کاسپی کره 9/0درصد و هانگ سنگِ هنگ کنگ 0/7درصد رشد کردند. شاخص نیکی ژاپن در این روز بسته بود. بازارهای سهام اروپا نیز همانند بازارهای آسیایی سال 2017 را با رشد خوبی شروع کردند. باتوجه به اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده از سوی دو اقتصاد بزرگ جهان (امریکا و چین) که نشانگر سرعت تند رشد اقتصادی این کشورها می‌باشند، باعث خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به رونق بازارها در سال جدید شد و بازارهای سهام را در این منطقه با رشد همراه کرد. لذا شاخص یورو استاکس600 با 0/7درصد رشد به بالاترین سطح خود یعنی 365/7 واحد از سال 2015 رسید. در بازار سهام بریتانیا، باتوجه به افزایش‌های اخیر و پس از اعلام آمار امیدوارکننده تولیدات این کشور و کشور چین، شاخص فوتسی100 0/5درصد رشد کرد و به سطح 7.178 واحد دست یافت. بازارهای سهام ایالات متحده نیز همانند بازارهای سهام سراسر جهان با رشد قابل‌ ملاحظه‌ای سال 2017 را شروع کردند و به‌دلیل افت قیمت نفت در این روز به بالاترین سطح خود نزدیک شدند. شاخص صنعتی داوجونز به‌واسطه رشد ارزش شرکت‌های «نایک» و «ارتباطات وریزون» 0/6درصد رشد کرد و به سطح 19.882 واحد رسید. شاخص اس.اند.پی500 به‌کمک رشد ارزش بخش‌های ارتباطات و بهداشت و درمان، 0/9درصد رشد کرد و به سطح 2.258 واحد رسید و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک با 0/9درصد رشد، در سطح 5.429 واحد به کار خود پایان داد.

چهارشنبه: بازار سهام ژاپن پس از دو روز بسته بودن به‌مناسبت سال نو میلادی، در روز چهارشنبه باز شد و به‌دلیل اعلام داده‌های امیدوارکننده تولیدات این کشور و چشم‌انداز خوش‌بینانه برای اقتصاد امریکا در سال جدید و همچنین تداوم انتظارات به تضعیف ین در مقابل دلار، با رشد خیره‌کننده‌ای همراه شد. شاخص نیکی ژاپن به‌واسطه رشد ارزش بخش مالی و شرکت‌های صادرکننده، 2/5درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود در 13 ماه اخیر رسید. بازارهای سهام اروپا در دامنة قیمتی منفی معامله شدند و با اندکی افت در این روز به کار خود پایان دادند. بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بخش‌های خرده‌فروشی و داروسازی، باتوجه به آمارهای اقتصادی اعلام شده باعث افت ارزش شاخص یورو استاکس600 به میزان 0/1درصد شد. این شاخص با افت در این روز به سطح 365 واحد رسید. در انگلستان نیز بازار سهام همانند دیگر بازارهای اروپا افت کرده بود، اما با اعلام آمار امیدوارکننده از ساخت و سازها در این کشور بخش‌های املاک و مستغلات و مالی رشد کردند و باعث رشد شاخص فوتسی100 این کشور به اندازه 0/2درصد شدند. شاخص فوق با 0/1درصد رشد به سطح 7.190 واحد دست یافت. بازارهای سهام ایالات متحده پس از انتشار صورت‌جلسه بانک فدرال، تا حد زیادی بدون نوسان باقی ماندند. مقامات بانک فدرال در این صورت‌جلسه به احتمال کندتر شدن سرعت افزایش نرخ بهره اشاره کردند که باعث شد شاخص‌های سهام به‌طور ناچیز اما به‌شکل صعودی تغییر کنند. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز با 0/2درصد رشد به سطح 19.926 واحد رسید، شاخص اس.اند.پی500 با 0/5درصد رشد به سطح 2.269 واحد دست یافت و شاخص ترکیبی نزدک با 0/8درصد رشد به ارتفاع 5.471 واحدی صعود کرد.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا در روزی که دلار افت شدیدی را تجربه کرد، با رشد همراه شدند. افت قابل‌ملاحظه دلار در این روز منجر به رشد شاخص‌های سهام در اکثر کشورهای آسیایی از جمله شاخص هانگ سنگِ هنگ کنگ 1/5درصد و اس.اند.پی استرالیا 0/3درصد شد، اما تضعیف ارزش دلار در مقابل ین، ارزش شرکت‌هایی که کالاهای صادراتی تولید می‌کنند را کاهش داد و باعث افت 0/4درصدی شاخص نیکی ژاپن شد. بازارهای سهام اروپا به‌دلیل انتخاب استراتژی محتاطانه توسط سرمایه‌گذاران، با نوسان اندکی به کار خود پایان دادند. انتشار صورت‌جلسه بانک فدرال موجب شد فعالان این بازارها استراتژی محتاطانه را در معاملات خود اتخاذ کنند. به همین دلیل شاخص یورو استاکس600 فقط 0/1درصد رشد کرد و در سطح 366 واحد به کار خود پایان داد. در انگلستان، شاخص فوتسی100 به‌واسطه حمایت بخش املاک و مستغلات و خوش‌بینی نسبت به سودآوری شرکت «پِرسیمون»، 0/1درصد رشد کرد و در سطح 7.195 واحد بسته شد. بازارهای سهام ایالات متحده نیز همانند بازارهای سهام اروپا و آسیا با نوسان اندکی به کار خود پایان دادند. به‌طوری‌که شاخص ترکیبی نزدک با حمایت بخش تکنولوژی از جمله شرکت «آمازون دات کام»، 0/2درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود یعنی 5.488 واحد از بدو تأسیس تاکنون رسید، اما شاخص صنعتی داوجونز به‌دلیل کاهش ارزش شرکت‌های مسافربری کاس، اکسون موبیل، جی.پی.مورگان و گلدمن ساکس 0/2درصد افت کرد و به سطح 19.899 واحد رسید و شاخص اس.اند.پی500 به‌واسطه بخش مالی 0/1درصد افت کرد و به سطح 2.269 واحد رسید.

جمعه: عموم بازارهای سهام آسیا در آخرین روز هفته کاهش یافتند، اما در مجموع اولین هفته سال 2017 را با رشد قابل‌ملاحظه‌ای به پایان رساندند. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن با وجود کاهش بیش از 3/0درصدی در این روز، در مجموع هفته 1/8درصد رشد کرد. شاخص‌های دیگر نیز از جمله شانگهای، کاسپی و هانگ سنگ کاهش یافتند، اما در مجموع یک هفته به‌ترتیب 1/6درصد، 1/1درصد و 2/3درصد رشد کردند. بازارهای سهام اروپا معاملات متلاطمی را در این روز سپری کردند و در نهایت با اندکی افت بسته شدند، اما همانند بازارهای آسیا در مجموعِ یک هفته رشد کردند. اعلام آمار فراتر از انتظار اشتغال بخش غیرکشاورزی در امریکا که نشانگر کاهش قابل‌ملاحظة تعداد مدعیان بیمه بیکاری در این کشور بود باعث دگرگونی بازارهای سهام اروپا شد. به‌طوری‌که پس از اعلام این آمار شاخص یورواستاکس600 0/1درصد کاهش یافت و به سطح 365 واحد رسید، اما با 1/1درصد رشد هفته را به پایان رساند. در انگلستان، رشد دلار در مقابل پوند که به‌واسطه آمار امیدوارکننده اشتغال امریکا رخ داد، شاخص سهام فوتسی100 0/2درصد رشد کرد و به بالاترین سطح خود یعنی 7.210 واحد رسید. رونق به وجود آمده در وال استریت که موجب دستیابی شاخص‌های سهام به بالاترین سطح خود و همچنین کاهش فراتر از انتظارات تعداد مدعیان بیمه بیکاری در ماه دسامبر، باعث خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به بازارهای سهام و رشد آنها شده است. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز 0/3درصد رشد کرد و به سطح 19.963 واحد رسید، شاخص اس.اند.پی500 0/4درصد رشد کرد و به سطح 2.276 واحد رسید و در نهایت شاخص ترکیبی نزدک با 0/6درصد رشد به سطح 5.521 واحد بسنده کرد.



57-4



57-3





دوشنبه: بازار معاملات طلا به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی بسته بود.

سه‌شنبه: قیمت طلا با رشد قابل‌توجه در این روز به بالاترین سطح خود از اواسط ماه دسامبر تاکنون رسید. افزایش ارزش دلار امریکا، رشد بازارهای سهام و همچنین اعلام داده‌های اقتصادی امیدوارکننده این کشور در این روز، بازار فلزات گرانبها را در اوایل جلسه معاملاتی با کاهش تقاضا مواجه ساخته بود، اما با توجه به کاهش شدید قیمت طلا در هفته‌های گذشته، قیمت آن برای سرمایه‌گذاران از جذابیت زیادی برخوردار شد و تقاضا برای آن افزایش یافت تا در نهایت با قیمت مثبت اولین روز سال 2017 را شروع کند. در همین راستا، قیمت طلا 0/9درصد رشد کرد و به نرخ 1.162 دلار در هر اونس داد و ستد گردید.

چهارشنبه: قیمت طلا در روز گذشته به بالاترین سطح خود در طی سه هفته اخیر رسید. به‌رغم اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده توسط امریکا که باید رشد ارزش دلار را به دنبال داشته باشد، ارزش آن (دلار) در این روز نیز با افت مواجه شد و موجب رشد قیمت دلار به میزان 0/3درصد در هر اونس شد. با رشد اندک فلز زرد در این رو قیمت آن به نرخ 1.165/3 دلار رسید.

پنجشنبه: قیمت طلا برای پنجمین روز متوالی به‌واسطه افت ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر و همچنین پس از انتشار صورت‌جلسه بانک فدرال در خصوص احتمال کندتر شدن سرعت افزایش نرخ بهره، با رشد همراه شد. به‌طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی این روز ارزش هر اونس فلز گرانبها 1/4درصد رشد کرد و به نرخ 1.181/3 دلار داد و ستد گردید.

جمعه: با توجه به کاهش غیرمنتظره تعداد مدعیان بیمه بیکاری در امریکا که نشانگر رشد اشتغال و تقویت اقتصاد این کشور می‌باشد موجب رشد ارزش دلار و بازار سهام شد. از این رو سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را به سمت دارایی‌های پرریسک سوق دادند و باعث کاهش تقاضا در بازار طلا شدند. به همین دلیل قیمت طلا در این روز 0/7درصد یا به عبارتی 8 دلار در هر اونس افت کرد و به نرخ 1.173/4 دلار داد و ستد گردید.

57-7





57-8



دوشنبه: بازار معاملات نفت به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی بسته بود.

سه‌شنبه: باتوجه به پیش‌بینی آب و هوای گرم برای روزهای آتی در امریکا و دیگر عوامل تأثیرگذار، قیمت گاز طبیعی در این روز به میزان 11درصد کاهش یافت که بیشترین کاهش روزانه آن از سال 2014 می‌باشد. در پی افت گاز قیمت نفت نیز با افت قابل ملاحظه‌ای در این روز به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس 2/6درصد کاهش یافت و به نرخ 52/33 دلار داد و ستد گردید و قیمت هر بشکه نفت خام برنت نیز 2/4درصد کاهش یافت و به نرخ 55/47 دلار معامله گردید.

چهارشنبه: به‌دلیل آشکار شدن نشانه‌هایی از سوی کشورهای صادرکننده نفت مبنی بر پایبند بودن آنها به برنامه کاهش تولید و همچنین نشانه‌هایی از افزایش قیمت این کالای استراتژیک از سوی عربستان برای کشورهای خریدار آسیایی، قیمت نفت با رشد قابل‌ملاحظه‌ای به کار خود پایان داد. به‌طوری‌که قیمت هر قرارداد آتی که بر پایه نفت اینترمدیت غرب تگزاس در بورس نیویورک معامله می‌شود 1/8درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 53/26 دلار رسید و همین قرارداد برای نفت برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌گردد 1/8درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 56/46 دلار داد و ستد گردید.

پنجشنبه: قیمت نفت برای دومین روز متوالی با رشد خوبی همراه شد. اعلام کاهش بیش از هفت میلیون بشکه‌ای موجودی ذخایر نفتی امریکا در حالی‌که فعالان این حوزه کاهش 1/8میلیون بشکه‌ای آن را تخمین زده بودند موجب رشد ارزش قرارداد آتی نفت اینترمدیت غرب تگزاس به میزان 0/9درصد و نفت برنت به میزان 0/8درصد در هر بشکه شد. به همین ترتیب هر بشکه نفت اینترمدیت به نرخ 53/76 دلار در بورس نیویورک و نفت برنت به نرخ 56/89 دلار در بورس لندن داد و ستد شدند.

جمعه: قیمت طلای سیاه با رشد در این روز برای چهارمین هفته متوالی با افزایش یافت. قیمت نفت بعد از پیمان تاریخی میان کشورهای تولیدکننده عمده نفت و سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) با رشد قابل‌ملاحظه‌ای در هفته‌های اخیر و این هفته که باید توافق فوق اجرایی شود، همراه شده است. اما در رابطه با کشورهایی که از برنامه کاهش تولید مستثنی شده‌اند و احتمال افزایش تولید از سوی آنها وجود دارد، هنوز نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران این حوزه وجود دارد. با این حال در پایان جلسه معاملاتی قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس 0/4درصد در هر بشکه رشد کرد و به نرخ 54 دلار معامله گردید و قیمت نفت برنت نیز با 0/4درصد رشد به نرخ 57/1 دلار خرید و فروش شد.

57-9




دانلود نسخۀ PDF